Sunday, December 20, 2020

Humanitas is Association with God


In faith a dialogue takes place between the person of God and the person of man. It is the reciprocal community of live exchange between the human I and the divine You, the relation which develops itself in an active and living way between two persons capable of participating and understanding, of communicating and grasping, of speaking and hearing. "To hear" means willingly ready perception, the opening of man himself to God. As such it is already personal reception of the heard, and, consequently, decision in favor of God; and since it constitutes the necessary presupposition for the accomplishment of that which God demands of man, it carries in its womb the seed of every obedience. The Pauline concept of faith holds to the distinction between ἀκούειν and ὑπακούειν, between listen and obey, and it considers it in its unity (Rom. 10:14-16). By "to speak" should be understood what happens on the part of the revealing God upon addressing himself to man, whether his word or his action.

(Plinthos translation.)

Im Glauben findet daher ein Dialog zwischen Gottperson und Menschperson statt. Er ist die gelebte Wechselgeminschaft zwischen menschlichem Ich und göttlichem Du, das aktiv-lebendig sich gestaltende Verhältnis zwischen zwei Personen, die anreden und vernehmen, mitteilen und verstehen, sprechen und hören können. "Hören" meint das bereitwillige Vernehmen, das Sichöffnen des Menschen für Gott. Es is als solches schon persönliches Hinnehmen des Gehörten und also glaubende Entscheidung für Gott und trägt den Keim alles Gehorschens in sich, sofern es die Voraussetzung bildet für die Erfüllung des Anspruches Gottes an den Menschen. Im paulinischen Glaubensbegriff ist diese Unterscheidung von ἀκούειν und ὑπακούειν, von Horschen und Gehorschen vollzogen und in ihrer Einheit gesehen (Röm 10, 14-16). "Sprechen" umgreift alles, was von dem offenbarenden Gott her in Richtung auf den Menschen geschieht, in Mitteilung und Werk dieses Gottes.

Theodor Steinbüchel, Die philosophische Grundlegung der katholischen Sittenlehre I, Düsseldorf: L. Schwann, 1938, 23.

En la fe tiene lugar, por tanto, un dialogo entre la persona de Dios y la persona del hombre. Es la recíproca comunidad de intercambio vivida entre el yo humano y el Tú divino, la relación que se va configurando a sí misma de modo activo y viviente, entre dos personas capaces de interpelar y de entender, de comunicar y de comprender, de hablar y de oír, "Oír" significa el percibir voluntariamente dispuesto, el abrirse del hombre a Dios. Como tal es ya recepción personal de lo oído, y, en consecuencia, decisión creyente a favor de Dios; y al constituir el necesario supuesto del cumplimiento de lo que Dios exige al hombre, porta en su seno el germen de toda obediencia. La concepción paulina de la fe se atiene a la distinción entre ἀκούειν y ὑπακούειν, entre escuchar y obedecer, y la contempla en su unidad (Rom. X, 14-16). Por "hablar" debe entenderse cuanto acontece por parte del Dios revelante al dirigirse al hombre, tanto su palabra como su acción.

Theodor Steinbüchel, Los fundamentos filosoficos de la moral católica I, Madrid: Gredos, 1959, 30.