Tuesday, August 2, 2016

Critique of Papal Teaching is Necessary Says Ratzinger


Criticism of papal pronouncements should be possible and necessary in the measure that they lack foundation in the Scriptures and the Creed regarding the Faith of the universal Church. Where there is no consensus of the universal Church nor a clear testimony of the sources, neither is an obligatory decision possible; if one were formally given, the conditions would be lacking and the question of it's legitimacy would therefore have to be raised.
(Plinthos translation)

 "Kritik an päpstlichen Äußerungen in dem Maß möglich und nötig sein wird, in dem ihnen die Deckung in Schrift und Credo beziehungsweise im Glauben der Gesamtkirche fehlt. Wo weder Einmütigkeit der Gesamtkirche vorliegt noch ein klares Zeugnis der Quellen gegeben ist, da ist auch eine verbindliche Entscheidung nicht möglich; würde sie formal gefällt, so fehlten ihre Bedingungen, und damit müßte die Frage nach ihrer Legitimität erhoben werden."

Joseph Ratzinger, Das neue Volk Gottes. Entwürfe zur Ekklesiologie, Dusseldorf: Patmos, 1970, 144.
El Nuevo Pueblo de Dios: Esquemas para una eclesiología, Barcelona: Herder, 2005, 162-163.
Messainlatino

Hence the fundamentalism of some who hang on every confusing word of Pope Francis betray the Catholic religion if any of the Catholic Faith is thereby called into question. The Pope Himself is a servant of the Truth, not it's maker.

Here, Pope Francis is, paradoxically clarifying for the world the limits of Papal infallibility. The ordinary magisterium is bound to the Tradition, or else it cannot be infallible.

N.B. Plinthos on the heresy of Amoris Lætitia.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...